Voorbeelden

Om je een idee te geven van de mogelijkheden geef ik hieronder een aantal voorbeelden om de workshop in te vullen. Een workshop wordt altijd in overleg samengesteld. Informeer naar de mogelijkheden.

Hubelino puzzels

  • Letters ★
    Een leerling krijgt een kaartje met daarop een aantal Hubelino stukjes en de vraag om hiervan de gevraagde letter te maken. Kleuters bouwen de bouwtekening na, oudere leerlingen proberen zelf de letter te maken van de gegeven stukjes. Vervolgactiviteit is het maken van woorden.

  • (Romeinse) cijfers ★
    Zelfde principe als met de letters maar nu met cijfers. Kleuters bouwen de bouwtekening na, oudere leerlingen proberen zelf het cijfer te maken van de gegeven stukjes. Elke leerling zet de juiste hoeveelheid blokjes bij haar cijfers. Daarna kunnen cijfers gecombineerd worden en/of rekensommen gedaan worden met de gemaakte cijfers. Er is ook een variant met Romeinse cijfers beschikbaar.

  • Smartgame ★★ / ★★★
    Een smartgame met maar negen Hubelino stukjes. Doel is om deze zo neer te leggen dat de poppetjes een knikker naar elkaar kunnen overgooien. In totaal zijn er 30 opdrachtkaartjes die oplopen in moeilijkheidsgraad. Het zijn elke keer dezelfde stukjes maar met een ander beginpunt. Er is telkens maar één oplossing.

  • Crossroad ★★
    Negen puzzels waarbij je twee knikkerbaantjes moet maken die elkaar kruisen. Gegeven zijn de begin- en eindpunten en de hoogte van de stukjes. De uitdaging is om hier twee vloeiende knikkerbanen van te maken. Echter de knikkerbanen zitten elkaar soms in de weg en er is maar een beperkt aantal stukjes.

 
 
 

Knikkerbanen

  • Vliegerstaart maken ★
    Een goede kennismaking met de Hubelino knikkerbanen is deze vliegerworkshop. De deelnemers krijgen een vlieger van Duplo of van papier en een beginstukje van een knikkerbaan. Dit beginstukje staat acht duplostukjes boven de grondplaat. De deelnemers mogen naar eigen inzicht een staart hiervoor maken.

  • Bouwen in thema’s ★ / ★★ / ★★★
    Een laagdrempelige workshop waarbij de deelnemers een Duplobouwwerk krijgen met daarin het beginstukje van de knikkerbaan. Denk bijvoorbeeld aan een paddestoel, sneeuwpop, Sinterklaas, kerstboom, rendier, paashaas of voorjaarsbloem. Maar wat ook kan is het klassenthema van die week, het thema van de boekenweek of het boek van het voorleesontbijt.

  • Meerdere knikkerbanen tegelijk ★★ / ★★★
    Lukt het om meerdere knikkerbanen op één grondplaat te combineren? Laat de knikkerbanen over elkaar heen gaan en/of kruisen met het kruispunt stukje. Dit vraagt behoorlijk van je ruimtelijk inzicht en kan een flinke puzzel zijn. Extra uitdaging is om twee balletjes te laten botsen als de banen klaar zijn.

  • Challenges ★ / ★★ / ★★★
    Kun jij een knikkerbaan bouwen die een vast kleurenpatroon heeft? Een knikkerbaan in de vorm van een spiraal of eentje in de vorm van een letter? Bij deze workshop krijg of kies je een extra uitdaging voor bij het bouwen van je knikkerbaan. Indien gewenst kan een wedstrijdelement toegevoegd worden.

  • Uitbreidingen ★ / ★★
    Hubelino kent diverse uitbreidingen die te herkennen zijn aan de opvallende oranje kleur. Het zijn de trechter, de wip, de katapult, de swing en de switch. De uitdaging is om een of meerdere van deze elementen te verwerken in de knikkerbaan.

 
 
 

De weg omhoog

  • Katapult ★★
    Deze uitbreiding van Hubelino schiet de knikkers omhoog tegen een geleider en die zorgt dat de bal horizontaal verder gaat. Uitdaging is om te ontdekken hoe de katapult en de geleider bevestigd moeten worden en wat de maximale hoogte is.

  • Duplo kanon ★★★
    Dit onderdeel komt uit de kermisset en was bedoeld om kegels om te schieten. In deze workshop schieten we er knikkers mee omhoog. De vraag is alleen, hoe doe je dat? Hoe moet je het kanon richten zodat je zover mogelijk komt.

  • Duplotrein ★★
    De trein vangt de knikkers op onderaan de knikkerbaan en brengt ze naar boven naar het begin. Hoe doe je dit zo soepel mogelijk en zorg je ervoor dat de trein weer op tijd beneden is? Of de trein duwt de knikkers over de rails en ze vallen naar beneden op de knikkerbaan en komen onderaan weer op de rails terecht. Hoe komen de knikkers van de rails op de knikkerbaan? En hoe zorg je ervoor dat de trein en de knikkerbaan elkaar niet in de weg zitten?